Zo werken wij...

In september en januari starten we in onze kleuterschool met themaloze weken. 

 

Tijdens deze weken nemen we de tijd om samen met onze kleuters te spelen, om te observeren, om de talenten en interesses van onze kleuters te spotten. We leren onze kleuters door en door kennen en zetten in op regels en klasafspraken. Onze themaloze weken vormen de basis van onze verdere werking gedurende dat schooljaar.

 

 

 

 

Tijdens de themaloze weken houden we sprokkelmomenten waarop we samen met de kleuters ideeën sprokkelen voor de invulling van thema’s gedurende het schooljaar. Uiteraard volgen we ook het ritme van de jaarkalender en zullen we niet voorbijgaan aan gebeurtenissen zoals Sint, Kerstmis, Pasen, carnaval,… en spelen we in op de actualiteit indien nodig.

Bij de start van ieder nieuw thema gaan we samen met onze kleuters brainstormen.  Wij vinden het belangrijk dat kleuters zelf aangeven wat ze al weten, wat ze nog willen leren en willen doen en dat ze hun ideetjes leren delen met elkaar en de juf.  Wij zijn ervan overtuigd dat zelf kiezen bijdraagt tot een grotere betrokkenheid, tot een verhoogd welbevinden, tot een grotere interesse van elk kind. De leerkracht voegt daarnaast extra doelen toe, organiseert activiteiten, … die zij op dat moment belangrijk vindt voor de ontwikkeling van haar kleuters.